Missi Merdeka di Melaka

Thursday, January 29, 2009 | | | |
Missi Merdeka Post 3

UMNO , MCA dan MIC Melaka mengatur kepulangan MISSI
Merdeka


Satu mesyuarat Jawatankuasa UMNO Bahagian Melaka di adakan pada 22.1.1956 . Borhan Md Yaman mencadangkan diterima cadangan UMNO Bahagian Kuala Kangsar dan majlis menerinya dengan sebulat suara. Satu jawatankuasa dibentuk bagi mengatur dan menyusun jentera menyambut Kepulangan Missi Merdeka itu.

Borhan Md Yaman dalam mesyuarat jawatankusa UMNO Melaka pada 22.1.1956 mencandangkan Melaka menerima syor UMNO Kuala Kangsar agar Misssi Merdeka disambut di MELAKA

Untuk menguruskan sambutan kepulangan Missi Merdeka yang bagitu besar bukanlah satu perkara yang mudah. Bagi melicinkan pentadbiran UMNO Melaka telah menghubungi rakan politiknya iatu MCA dan MIC. Keputusan Mesyuarat UMNO Melaka telah dibawa oleh Setiausaha UMNO, Hasnul Hadi ke dalam Mesyuarat Parti Perikatan Melaka pada 27.1.1956. Parti Perikan Melaka telah menubuhkan jentera penggerakkan terdiri dari:

Abd Ghafar Baba Pengerusi Rapat UMUM

Pengerusi Rapat UMUM : Abd Ghafar Baba

Jawatankuasa Penyambut: Abd Ghafar Baba

Tan Siew Sin

Sudin Abd Rahman

Goh Chee Yan

A.W.B.Acton

V Allagapan

Pengerusi J/K Penerangan

Dan Perarakan: Muhammad Abd Rahman

Pengerusi J/K Pengangkutan: Tan Cheng Swee

Sementara itu Abd Ghafar Baba telah menghubungi Tunku Abd Rahman di London melalui talipon. Beliau menyatakan tidak dapat keputusanya kerana perundingan waktu itu belum tamat. Beberapa hari kemudiannya beliau menerima 2 kawat dari London.

Kawat dari London

Kawat Pertama: “ Perundingan ditamatkan hari ini dengan kejayaan yang penuh.

Keputusan diumum lapan haribulan.”

Kawat pertama ini diterima oleh Pejabah Perikatan Melaka pada hari Rabu 8.2.1956

Kawat Kedua : “ Akan balik dengan kapalterbang EM 532. Sampai Kuala Lumpur

19 Februari dan akan membat ucapan umum pertama di Melaka”

Tunku Abd Rahman dijangka akan bertolak dari London dengan penerbangan EM 532 ke Kuala Lumpur tetapi ada pindaan penerbangan kemudiannya. Tunku tidak mendarat di Kula Lumpurnya, sebaliknya beliau dan missinya mendarat di Singapura pada 19.2.1956.

Dalam menyelenggarakan Missi Merdeka, Perikatan Melaka telah mengadakan mesyuarat tergemparnya pada hari Selasa 7.2.1956 dan Pergerakan Pemuda UMNO mengadakan mesyuaratnya pada 12.2.1955. Pada waktu itu seluruh jentera telah sedia untuk digerakkan.

Barisan Motosikal: Pemuda UMNO Bahagian Melaka dijangka mengadakan barisan motosikal untuk mengmpalai perarakan membawa ‘Missi Merdeka’ dari Lapangan Terbang Batu Berendam ke Padang Banda Hilir.

Tunku an missinya melambai gembira kepada orang ramai

Barisan itu diketua oleh Cikgu Ahmad Bin Hj Marzuki. Tiap-tiap motosikal dibenarkan 2 orang menaikkinya. Pakaian yang ditetapkan ialah baju putih, seluar panjang putih dan songkok hitam.


Pemuda bermotosikal diketuai oleh Cikgu Ahmad Marzuki mendahului perbarisan

Barisan Kehormat di Lapangan Terbang Batu Berendam di adakan. Barisan ini diwakili 5 orang pemuda dari tiap-tiap cawangan dan diketua oleh Abdul Bin Chudang dan dibantu oleh Harun Pit, Samah Abd Aziz dan Salleh Kassim.

Barisan Kereta: Dalam barisan kereta Perikatan telah menyediakan 30 buah kereta untuk mengangkut ‘Missi Merdeka” dan pegawai-pegawai Tinggi Perikatan dari seluruh Malaya yang mengiringi Tunku dari Batu Berendam ke Banda Hilir.

Ketetapan Kereta:

Kereta Pertama : Tuanku Abd Rahman akan berdiri bersama-sama seorang wakil raja-

Raja dan Pengerusi UMNO Bahagian Melaka.

Kereta Kedua: 2 orang anggota ‘Missi Merdeka’ – Kereta dipandu oleh Tan Siew Sin

Kereta Ketiga: 2 orang anggota “Missi Merdeka” – Dipandu oleh Othman Shawal

Kereta Keempat: 2 orang anggota “Missi Merdeka” – Dipandu oleh Goh Che Yan

Kereta Kelima : 2 orang anggota “Missi Merdeka” – Dipandu oleh V.Allagapan

Kereta Keenam: 2 orang anggota “Missi Merdeka” – Dipandu oleh A.Rahman Acton

Manakala kereta-kereta yang lain membawa pegawai-pegawai perikatan. Selain dari kereta yang 30 biji yang ditetapkan , kereta-kereta lain juga dibenarkan menyertai perarakan tetapi mereka tidak dibenarkan masuk ke Banda Hilir kerana masalah tempat parking.

Perarakan Pemuda.

Dalam perbarisan perarakan pemuda , pergerakan pemuda UMNO mengetuai perbarisan itu dan diikuti oleh perbarisan pemuda MCA dan MIC serta pemuda-pemuda dari negeri lain.

Pemuda-pemuda Melaka di minta berkumpul di padang Kubu dengan diketuai oleh Pemuda UMNO, Bulat Bin Muhammad.

Pemuda-pemuda MCA dan MIC dari negeri-negeri lain diminta menunggu di hadapan bangunan Meng Seng. Semua Barisan di hadapan bangunan Meng Seng diketuai oleh Syed Omar Al-Habshi.. Perarakan tersebut didahui oleh pancaragan MCA.

Kanak-kanak sekolah juga turut dipelawa. Mereka diminta beratut sepanjang jalan yang di lalui “Rombongan Merdeka’ sambil mengibarkan Bendera Merdeka.

Kampung-kampung di tepi pantai diminta menghiasi perahu-perahu serta motor boat motor-boat mereka dan diminta mengangkut orang-orang di kampung-kampung di tepi-tepi pantai Melaka ke Padang Banda Hilir. Perahu-perahu diminta berlabuh di tepi pantai Bada Hilir jam 3.00 petang.

Perarakan cawangan-cawangan

Di samping itu perarakan cawangan-cawangan juga diatur rapi. Cawangan-cawangan yang menggunakan jalan Sungai Rambai-Melaka dan Jasin-Melaka dikehendaki berkumpul di Simpang Lima Semabok Perarakan itu di ketuai olej Hassan Muhammad.

Cawangan-cawangan menggunakan Jalan Masjid Tanah-Melaka diminta berkumpul di ‘Badminton Hall’ Tengkerah dan diketuai oleh Syed Hood. Cawangan-cawangan yang menggunakan Jalan Alor Gajah-Melaka berkumpul di Padang Kubu dan diketuai oleh Ismail Bin Abu Samah. Bagi cawangan-cawangan yang menggunakan Jalan Durian Tunggal-Melaka diminta berkumpul di Masjid Pengkalan Rama dan diketuai oleh Ahmad Abdullah.

Bagi melicin pentadbiran dan pengurusan Jawatan diubah dengan

Abd Ghafar Baba : Pengerusi Rapat Umum

Hasnul Hadi : Setiausaha Rapat Umum

Muhammad Abd Rahman : Pengerusi JK Penerangan dan Perarakan

Tan Cheng lock: : Pengerusi JK Pengangkutan

Hj Johar Aziz : Pengerusi JK Cenderamata

C.Mariappan : Pengerusi JK Perhiasan

Kamal Sudin, Tawi Abd Hamid dan Hj Talib Karim : JK Penyambut di Banda Hilir

Abd Ghafar Baba, Sudin Abd Rahman dan Othman Shawal sebagai JK Penyambut di

Lapangan Terbang Batu Berendam, Melaka.

Tawi Hamid dan Hassan Bakar : Pengelola Tamu luar.


Hasnul Hadi, Setiausaha Rapat Umum

Walapun sambutan itu dikelolakan olek Perikatan Melaka (UMNO/MCA/MIC) tetapi sebahagian besar tugasnya adalah dipikul oleh UMNO Melaka.

Semuanya telah diatur rapi menjelang kembalinya “Missi Kemerdekaan” Sumbagan mental moral, fizikal dan material sememang tidak dapat dinilaikan. Ada yang bertunggu tangga di pejabat UMNO di 47, Mill Road, Melaka bekerja siang dan malam semata-mata untuk melihat segala-galanya berjalan dengan baik dan lancar bagi membuktikan kepada orang ramai bahawa Melaka boleh mengelolakan perhimpunan yang bagitu besar.

Ketibaan Missi Merdeka ke Melaka

Pagi Minggu 19. 2. 1956 , rakyat Melaka dan rombongan-rombongan luar amnya telah mulai membanjiri Kota Melaka. Rombongan luar ada yang sampai sehari dua lebih awal dan menginap ditempat-tempat yang dikhaskan. Kenderaan keluar masuk tidak putus-putus. Ada . yang tinggal di tepi-tepi pantai ada yang berperahu. Tidak kurang juga orang berduyun-duyun berjalan kaki untuk menyaksikan peristiwa yang bersejarah itu. Ramai sekali yang membanjiri Melaka. Straits times melaporkan yang menggunakan pengangkutan tradisional seperti kereta lembu, bas, kereta, basikal, motosikal, kenderaan kerajaan seperi lori JKR. (PWD)

“ …..More than 100 000 people gave Tunku a tumultuous welcome.”

Walaupun dalam jangka awal Tunku dan rombongannya tiba pada pukul 2.00 petang tetapi perubahan jadual telah menyebabkan Missi Merdeka samapai di Lapangan Terbang batu Berendam jam 10.00 pagi. Ini dapat dijelaskan dengan laporan di bawah:

The Tunku is due in Malaccca at 10.00 am From the airport he will go

straight to Mr. Tan Siew Sin’s house for a rest. At 1.00 p.m. he will

attend a luncheon ata MCA premises in Tranquera Road ………”

Walaupun “Missi Merdeka” sampai lebih awal dari yang dijangkakan tetapi ini tidak banyak membawa perubahan kepada rancangan awal . Hanya mereka yang ditugaskan menyambut ketibaan rombongan itu saahaja yang terlibat. Segala urusan perhimpunan di padang Banda Hilir adalah seperti yang ditetapkan bermula 2.30 petang.

Setelah “Rombongan Merdeka” sampai di Batu Berendam mereka disambut dengan begitu meriah dan gemuruh pekikan “MERDEKA” . Mereka telah disambut seperti yang dirancangkan dan rombongan itu dilaporkan

…… escorted by a fleet of more than 100 cars to Klebang Besar via Batu Berendam, Peringgit, Pengkalan Rama, River Side dan Tranquera Road … “

Setelah makan tengah hari anjuran MCA Melaka, Tunku dan ahli rombongannya diarak sekali lagi ke Pandang Banda Hilir tepat jam 2.30 petang. Di Padang Banda Hilir Tunku akan “Mengisytiharkan Tarikh Kemerdekaan Tanah Melayu”. Mendahului perarakan ialah barisan motosikal dan Tunku berdiri sepanjang perjalanan melambai-lambaikan tangan dan berteriak Merdeka dan sepanjang jalan jugalah laungan “MERDEKA” tidak putus-putus di laungkan. Setiba sahaja di padang Banda Hilir beliau memeriksa barisan pemuda UMNO, MCA dan MIC serta pemuda-pemuda UMNO dari lain-lain negeri. Tidak dapat digambarkan betapa meriahnya suasana paada waktu itu. Sesudah itu beliau serta rombongannya menaiki sebuah pentas khas yang disediakan.

Walaupun ada beberapa ucapan awal tetapi orang ramai tidak sabar menunggu YTM Tunku Abd Rahman bangun memberi ucapan dan mengisytiharkan Tarikh Kemerdekaan tanah Melayu. Tunku menyatakan bahawa negara ini telah dijajah selama lebih dari 400 tahun dan masanya telah sampai untuk negara ini, Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Di akhir ucapan beliau beliau mengisytiharkan:

“ …… Insya Allah 31 Ogos 1957”

dan disambut dengan laungan merdeka. Ada yang menadah tangan besyukur kepada Allah, Ada yang terus bersorak, dan ada yang mengira Tarikh dan berbagai-bagai ragam dapat di lihat pada waktu itu.

Inilah peristiwa paling bersejarah bagi Negeri Melaka. Padang Banda Hilir akhirnya di gelar Padang pahlawan dan Melaka sebuah negeri bersejarah penuh dengan peristiwa sejarah.

En Abd Ghafar Baba menyampaikan ucapan sebelum Tunku mengisytiharkan tarikh Kemerdekaan Tanah Melayu.

Setelah pengistiharan tarikh kemerdekaan, rombongan Tunku terus berangkat ke Kuala Lumpur tetapi orang ramai yang ada terus menunggu sampai ke malam kerana pada malam itu ada disediakan “Malam Anikawarna” yang diketuai oleh Abg Ghafar Baba dan Hassan Mansor.

Tanah Melayu akan mencapai kemerdekaan setahun setengan dari tarikh pengisytihran itu. UMNO Melaka terus berjuang untuk mengisi kemerdekaan. Peranan UMNO Melaka semenangnya cukup banyak dalam usaha mendapatkan kemerdekaan. Sebahagian besarnya bermula di Melaka. Di Melakalah di mana segala-galanya bermula. Tarikh keramat telah diketahui 31 Ogos, 1957.

Majlis dan perhimpunan berjalan dengan bagitu licin dan teratur. UMNO Melaka sudah sewajarnya menerima kreditnya kerana sebahagian besar tugas mengendalikan perhimpunan yang bagitu besar dapat dikendalikan dengan sempurna, walaupun dalam

serba kekurangan. Betapa gigihnya UMNO Melaka dari ahli-ahli cawangan hingga pemimpin-pemimpin di peringkat Bahagian tidak kenal penat lelah tidak kira wang ringgit atau bayaran, malah keluar wang saku sendiri, tidak kenal penat lelah bagi melihat, Negara mereka bebas dari ancaman penjajah.








1 comments:

Abu Bakar Bin Ali said...

Assalaamu'alaikum,

Di mana sumber-sumber minit mesyuarat dan perincian sambutan Rombongan Merdeka diperolehi? Mengikut catatan sejarah resmi, Tunku mengisyiharkan tarikh Merdeka pada 20 Februari 1956. Terdapat khilaf dalam tarikh...

Post a Comment