Sultan Melaka Terakhir

Friday, January 30, 2009 | | | |
Pelabuhan Melaka dalam abad ke 16

Siapa Sultan Melaka yang terakhir?

Ramai yang mempesoalkan tentang siapakah sultan Melaka terakhir. Pelajar dimaklumkan sultan Mahmud Syah adalah sultan terakhir di Melaka kerana dikatakan ditangan bagindalah Melaka jatuh ke tangan Portugis. Benarkah demikian?


Duit siling zaman pemerintahan Sultan Ahmad, putera Sultan Ahmad
Muka hadapan mencatatkan "Ahmad Bin Mahmud"



Muka belakang duit siling zaman Pemerintahan Sultan Ahmad , Putera Sulan Mahmud.
Muka belakan mencatatkan "Al Sultan Al Adil"

Melaka jatuh ke tangan Portugis pada ......... Sultan Mahmud sendiri menaiki gajahnya mengetuai pahlawan-pahlawan Melayu menentang Portugis. Namun demikian Melaka terus di desak oleh Tentera-tentera Portugis yang bersenjata lengkap. Sultan Mahmud dinasihatkan oleh pembesar-pembesarnya untuk berundur ke darat. Beliau dan keluarganya tela mudik Sungai Melaka dan berlindung di Istana Kayu Ara ( Istana ini terletak di lembah Bertam iaitu kira-kira di Bertama Ulu.) Pada ketika itu beliau telah menyerahkan pertahanan dan Negeri Melaka kepada puteranya Sultan Ahmad. Sultan Ahmad dan pewira-pewira Melayu terus bertahan dan meneruskan perjuangannya menentang Portugis. Pada waktu itu Sultan Sultan Ahmad dan pembesar-pembesar yang lain terus berada di istana utama di Melaka. Dalam keadaan Huruhara hidup rakyat Melaka seperti aktiviti ekonomi, sosial dan urusan politik terpaksa diteruskan. Dalam suasana inilah Sultan dan pembesar-pembesarnya mencetak wang untuk meneruskan aktiviti ekonomi seharian walaupun dalam keadaan huruhara itu.


Dengan terjumpanya wang siling ini nyata sultan terakhir bagi Negeri Melaka ialah Sultan Ahmad ibni Sultan Mahmud Syah, Perlantikan ini dibuat terus oleh Sultan Mahmud Syah dan bukan melalui sistem perlantikan di raja yang penuh adat istiadat.

Sultan Mahmud akhirnya berundur ke Benatayan (Muar), dan terus berundur hingga ke Kampar di mana beliau meninggal dunia di Kampung Tua Kampar pada tahun 1528.

Nisan Sultan Mahmud Syah Melaka, di Kampung Tua, Kampar Sumatera.

0 comments:

Post a Comment