Makam Hang Jebat

Saturday, January 31, 2009 | | | |
MAKAN HANG JEBAT

Hang Jebat amat sinonim dengan Hang Tuah. Pertarungan antara Hang Tuah dengan Hang Jebat menimbultakan berbagai pendapat di kalangan masyarakat. Terdapat berbagai polimik mengnai pertarungan ini. Ada menagatakan Hang Tuah adalah seorang pahlawan dan pengikut raja yang taat dan harus dicontohi dan Hang Jebat adalah sebaliknya, Kemudian terdapat mengatakan Hang Jebat adalah hero Melayu yang menenatang kezaliman Raja.

Hang Jebat bertindak mennetang raja Melaka kerana menguhukum bunuh sahabat karibnya Hang Tuah tampa usul periksa. Kata-katanya yang terdenganr hingga kini ialah

“ Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah”

Sebenarnya Hang Tuah tidak dibunuh sebaliknya disorokkan oleh Bendahahara di Hulu Melaka. Hang Tuah akhirnya dibawa keluar untuk membunuh Hang Jebat yang bermaharaja lela di Melaka. Dengan Taming Sari di tangan Hang Jebat , Sultan Melaka sendiri kuatir tentang keselamatan diri dan keluarganya.

Akhirnya pertarungan hebat berlaku antara Hang Tuah dan Hang Jebat. Dengan berbagai tipu helah Hang Tuah dapat memiliki dan menguasai Keris TAMING SARI dan akhirnya Hang Jebat mati ditikam oleh Hang Tuah dengan Keris Taming Sari.

Tidak diketahui lebih lanjut mengenai trajedi kematian Hang Jebat. Ada mengatakan sultan memerintahkan mayatnya dibuang ke laut termasuk tapak rumahnya juga dibuang ke laut. Namun demikian ada kemungkinan kematian Hang Jebat telah menamatkan huru hara di istana dan dengan adanya Hang Tuan bersama sultan dan Keris Taming Sari ditangannya tidak perlu lagi dikuatiri Oleh itu ada kemungkinan arahan raja tidak dipatuhi sebagaimana bendahara tidak membunuh Hang Tuah walaupun diarahkan oleh sultan. Mungkin Hang Tuah atau ahli keluarga atau rakan karibnya yang lain telah mengambil jenazahnya untuk dikebumikan . Tidak ada bukti yng jelas untuk diketengahkan.

Dalam keadaan ini terdapat tradisi lisan menunjukkan terdapat sebuah Makam lama di Melaka yang didakwa sebagai MAKAM HANG JEBAT.

Maklumat Tradisi Lisan Makam ini dipercayai
MAKAM HANG JEBAT

0 comments:

Post a Comment